Het orkest van de achttiende eeuw is een van de meest vooraanstaande orkesten voor historische geïnformeerd uitvoeringspraktijk ter wereld. De musici spelen internationaal in toonaangevende (kamer)muziekensembles en komen meerdere keren per jaar bij elkaar voor uitvoeringen van iconisch en minder bekend repertoire.
Begin jaren 80 verwierf het orkest wereldfaam door groot symfonisch werk uit te voeren op originele instrumenten en op een historisch geïnformeerde manier. Een revolutie die nooit echt is gestopt.
Maar het unieke van het orkest zit niet alleen in het geluid of de manier van spelen. Sinds de oprichting door Frans Brüggen, meer dan veertig jaar geleden, hebben musici een partituur nooit als vanzelfsprekend beschouwd. De benadering van de muziek en hoe we die presenteren is kritisch, nieuwsgierig, onderzoekend en vooruitstrevend. Kernwaarden uit De Verlichting die alle orkestleden hoog in het vaandel hebben staan. Daarom is elk optreden een nieuwe uitdaging en blijft het iconische repertoire springlevend.
Aankomende projecten
Requiem & Mozart 40
Koor: Cappella Amsterdam
Dirigent: Daniel Reuss
Sopraan: Mhairi Lawson
Mezzo sopraan: Esther Kuiper
Tenor: Guy Cutting
Bariton: Peter Harvey
W.A. Mozart Overture (from Die Zauberflöte, KV 620)
W.A. Mozart Symphony no. 40 in g minor, KV 550
W.A. Mozart Requiem in d minor, KV 626
W.A. Mozart Ave verum corpus in D major, KV 618
Details
Een modeluitvoering van Mozarts immer populaire dodenmis
-TROUW
Het Orkest van de Achttiende Eeuw slaat na het daverende succes van twee jaar geleden opnieuw de handen ineen met Cappella Amsterdam voor een van de mooiste werken in het klassieke repertoire. Mozarts Requiem. Een statig werk over dood en rouw, maar o zo schitterend en emotioneel. Al veertig jaar lang staat dit iconische werk op de lessenaar van het orkest, en nog steeds verveelt het niet. Elke noot en elke maat blijven altijd voor verrassingen zorgen. Een waar meesterwerk.
Het orkest speelt in de eerste helft een ander Mozartmeesterwerk: Symfonie nummer 40. Net als bij Beethovens vijfde kent de hele wereld de eerste paar maten, maar verbergt ook dit wereldberoemde stuk vele schitterende passages die nooit boven tafel komen, omdat het altijd bij de eerste noten blijft. Het Orkest stoft het af, en laat Mozart klinken alsof het de eerste keer is dat je hoort.
Cellobiënnale
Jean-Guihen Queyras cello
Charlotte Spruit viool
Kristian Bezuidenhout fortepiano
L. Cherubini „Chant sur la mort de Haydn“ (inleiding)
J. Haydn Celloconcert in C groot
L. van Beethoven Tripleconcert
Details
Lucie Horsch – Stem van de blokfluit (reprise)
Blokfluit: Lucie Horsch
J. S. Bach BWV 1053, Concerto nr. 2 in E-groot (arr. Frans Brüggen)
A. Vivaldi RV 443, Flautino concerto in C-groot
A. Vivaldi Aria: ‘Sovente il sole’, from ‘Andromeda liberata’, RV 117
A. Vivaldi Concerto in a-klein uit L’Estro Armonico RV 522 Op. 3 nr. 8
R. Namavar Fetiapoipoi (wereldpremière)
J. S. Bach BWV 104, Concerto in a-klein (arr. Lucie Horsch)
Details
Het Orkest van de achttiende eeuw slaat de handen opnieuw ineen met Blokfluittist en zangeres Lucie Horsch. Een bijzonder programma over blokfluit en stem met werken van J.S. Bach, Antonio Vivaldi en een gloednieuw werk van Reza Namavar. Oude muziek op een nieuwe manier; nieuwe muziek geïnspireerd op oude meesters.
Bach schreef geen solowerken voor blokfluit, en toch opent en sluit de avond met een concerto van de Duitse grootmeester. De opening werd gearrangeerd door stichter van het Orkest van de achttiende eeuw Frans Brüggen; het sluitstuk arrangeerde Lucie Horsch zelf voor haar instrument. Zo klonk Bach als hij wel voor blokfluit had gecomponeerd!
De Latijnse naam voor blokfluit ‘ricordare la voce’, betekent letterlijk ‘het herinneren van de stem’. Lucie neemt de proef op de som. Ze arrangeert Bachs concert in a-klein voor blokfluit en brengt de aria ‘Stirb in mir, Welt’ terug naar de vocale roots.
Speciaal voor dit programma schrijft componist Reza Namavar een nieuwe werk geïnspireerd op Vivaldi’s dubbelconcert in a-klein. Het dubbel vioolconcert wordt een viool blokfluitconcert.
La fedeltà premiata
Dirigent: Benjamin Wenzelberg
Regisseur: Anja Kühnhold
Set & costume design: Anna-Sophia Blersch
En jonge solisten van DNOA
J. Haydn La fedeltà premiata (Hob. XXVIII/10)
Details
In 2025 slaat het orkest opnieuw de handen ineen met de Dutch National Opera Academy om een opera van Haydn op te voeren.
Nieuws
Op 8 november 2024 zal Decca een nieuw album van Lucie Horsch lanceren. Het album is het resultaat van een lang lopend project, waarbij Lucie...
Op 3 juli 2024 kwam het nieuws naar buiten dat het Orkest van de Achttiende Eeuw vanaf 2025 – 2028 weer kan rekenen op de...
Vanaf begin maart is het orkest non stop op tournee geweest. Eerst met ons jaarlijkse educatieve project Side by Side, daarna door naar Japan voor...