A story about products without content, greed, identity and an unattainable utopia. Accompanied by music by Igor Stravinsky, played by Josimar Gomes and directed by Omnia Hamers.
Piano: Yulianna Avdeeva
Dirigent: Jakob Lehmann
F. Dobrzynsky Ouverture in D-groot Op. 1
F. Chopin Pianoconcert nr.2 in f-klein Op. 21
F. Chopin Pianoconcert nr.1 in e-klein Op. 11
Dirigent:: Manoj Kamps
Regie: Lisenka Heijboer Castañón
Solisten: Katharine Dain, Josy Santos, Claron McFadden, Linard Vrielink, Drew Santini, Henk Neven
Dramaturg: Willem Bruls
Lichtontwerp: Hendrik Walther
Kostuumontwerp: Kevin Pieterse
Assistent-Dirigent: Chloe Rooke
Assistent-Regisseur: Zephyr Bruggen
W. A. Mozart Così fan tutte
In 2013 bracht het Orkest van de achttiende eeuw voor het eerst de iconische Mozartopera Cosi fan tutte. ‘Ronduit spectaculair’ schreef De Volkskrant toen over de productie en Dagblad Trouw karakteriseerde het orkest als ‘subliem spelend’ (*****). Reden te meer dus om de Cosi in dit seizoen weer op te planken te brengen: een nieuwe semi geënsceneerde productie met een internationale sterrencast.
De Mozartopera wordt geleid door dirigent Manoj Kamps en regisseur Lisenka Heijboer Castañón. Zij werken in deze productie voor de derde keer samen. Na het succesvolle ‘Faust [Working Title]’ en ‘I have missed you Forever’ tijdens het Opera Forward Festival, nemen ze nu ‘Cosi fan Tutte’ voor hun rekening. Het Orkest van de achttiende eeuw krijgt vocale munitie door topzangers zoals Claron McFadden en Henk Neven. ‘Cosi fan Tutte’ is in Nederland slechts zeven keer te zien en te horen.
Muzikaal en vocaal stond de uitvoering op topniveau. Kamps leidde met groot overwicht en liet de overgangen tussen recitatieven, ensembles en aria’s vlekkeloos en soepel verlopen. Dat gaf de avond vaart en het orkest, waarin alle blazers – van hobo tot hoorn – excelleerden, volgde Kamps alert.
-TROUW ⭐⭐⭐⭐⭐
Piano: Olga Pashchenko
Dirigent: Bertie Baigent
L. van Beethoven Coriolan Ouverture Op. 62
C. Schumann Pianoconcert in a klein Op. 7
E. Mayer Ouverture nr. 2 in D-groot
L. van Beethoven Symfonie nr. 4, Op. 604
Olga danst over de toetsen, zelfverzekerd opgaand in de overweldigende schoonheid van het orkest, langduring trillend als een uitgelaten lijster. […] De manier waarop Baigent het orkest machtig meesleept is wonderbaar
-Leidsch Dagblad
Speciaal voor het AVROTROS vrijdagavondconcert brengt het Orkest van de Achttiende Eeuw een op en top romantisch programma. Beethoven wordt in dit concert geflankeerd door twee vrouwelijke componisten: Clara Schumann en Emilie Mayer. En niemand minder dan Olga Pashchenko neemt de solo-pianopartijen voor haar rekening. Pashchenko speelt voor dit programma op haar eigen instrument.
Hoewel Clara Schumann in Nederland vrij bekend is, doet Emilie Mayer bij veel concertbezoekers niet direct een belletje rinkelen. In de Duitssprekende landen wordt zij echter gezien als de vrouwelijke Beethoven. Zij begon laat in haar leven met componeren, maar schreef een indrukwekkende acht symfonieën, een opera en vele liederen en kamermuziek. De onbekende ouverture die het Orkest van de Achttiende Eeuw vanavond speelt is een wervelwind van hoogte- en dieptepunten en lijkt bijna als ode aan Beethoven te zijn bedoeld.
Sopraan: Nardus Williams
Muzikaal Leider: David Bates (van Harpsichord)
M.R. Delalande Symfonie van Noël
G.F. Händel Verheug u zeer’ uit HWV 56, Messiah
A. Corelli Concerto Grosso in g klein Op.6 Nr.8 ‘Fatto Per la Notte di Natale’
G.F. Händel Gloria’ uit HWV 56, Messiah
A. Vivaldi RV 630, ‘Nulla in Mundo Pax Sincera’.
J. S. Bach BWV 51, ‘Jauchzet Gott in alle Landen’
Het Orkest van de Achttiende Eeuw viert kerst dit jaar in stijl. Een Barok programma om je vingers bij af te likken: Händel, Vivaldi, J.S. Bach en Delalande en natuurlijk Corelli, gezongen door de schitterende Nardus Williams en geleid door David Bates.
Nardus Williams ontving eind 2022 in Milaan een international opera award voor Rising Star. Nog nooit was de Britse ‘one to look out for’ (guardian) in Nederland te horen. Samen met oude muziekspecialist dirigent en klavicinist David Bates staan ze garant voor een bijzondere avond om de kerstdagen mee in te luiden. Hun gezamenlijke optreden met werk van Purcell op de BBC Proms afgelopen jaar gooide hoge ogen in de internationale pers.
Regie: Amandine Beyer
Ensemble: Kitgut Kwartet
L. Spohr Concerto voor strijkkwartet en orkest in a-klein Op. 131
M. Sirmen Strijkkwartet nr. 2 in Bes-groot
F. Mendelssohn Strijkkwartet in Es-groot
I.J. Pleyel Sinfonia Concertante in F-groot
Dirigent: Jakob Lehmann
F. Schubert Ouverture van „Fierrabras“ D.796 (1823)
F. Schubert “Auf dem Strom” D.943 (1828)
F. Schubert “Der Hirt auf dem Felsen” D.965 (1828)
F. Schubert Vierde symfonie in c klein D.417 (1816), de ‘Tragische’
Piano: Naruhiko Kawaguchi, Yulianna Avdeeva, Tomasz Ritter
Concertmeester: kati debretzeni (muzikaal leider)
Programma A
W. A. Mozart KV550, symfonie nr.40 in g-klein
F. Chopin Grande fantaisie sur des airs polonais Op. 13
F. Chopin Rondo a la Krakowiak in F-groot Op. 14
F. Chopin Pianoconcert nr.1 in e-klein Op. 11
Programma B
W. A. Mozart KV385, symfonie nr.35 in D-groot ‘Haffner’
F. Chopin Variaties op “ La ci darem la mano” Op. 2
F. Chopin Andante spianato et grande polonaise brillante Op. 22
F. Chopin Pianoconcert nr.2 in f-klein Op. 21
Programma C
W. A. Mozart KV385, symfonie nr.35 in D-groot ‘Haffner’
F. Chopin Pianoconcert nr.2 in f-klein Op. 21
F. Chopin Pianoconcert nr.1 in e-klein Op. 11
Koor: Cappella Amsterdam
Dirigent: Daniel Reuss
Concertmeester: Alexander Janiczek
Solisten: Thomas Walker Evangelist, Peter Harvey Jezus, Henk Neven (in Utrecht en Arnhem), Berit Norbakken, Cecilia Hall, Ludmila Schwartzwalder, James Newby, Dorien Lievers, Tigran Matinyan
J. S. Bach Johannes-Passion
Elk twee jaar voert het Orkest van de Achttiende Eeuw een passie uit met Cappella Amsterdam. Twee jaar geleden de Matthäus Passion, dus dit jaar is Johannes weer aan de beurt. Hoe vaak het dit repertoire ook speelt: het klinkt altijd anders. Nooit nemen de musici en zangers de partituur voor lief.
Bachs Passies houden ieder jaar Nederland in hun grip, en elk jaar lijken er weer meer bij te komen. En ook daarom is het orkest trots dat ze de internationale creme de la creme van oude muziek naar Nederland weten te halen dit seizoen. Specialisten in het genre zoals Noorse sopraan Berit Norbakken Britse bariton Peter Harvey schitteren in Bachs meestserwerk. Dirigent Daniel Reuss leidt het orkest en de zangers naar de emotionele hoogtes en dieptes in het verhaal van de kruisiging.
Fortepiano: Dmitry Ablogin
W. A. Mozart K183/173dB, symfonie nr. 25 in g-klein
W. A. Mozart K449, Pianoconcert nr. 14 in Es-groot
W. A. Mozart K595, Pianoconcert nr. 27 in Bes-groot
Ablogin’s minimal movements and transparent voicing created a contemplative atmosphere and the pianist drew the audience in with his sophisticated expression and beautiful soft dynamics.
-South Florida Classical Review
In dit concert brengt het Orkest van de achttiende eeuw drie stukken van Mozart naar het podium, samen met aanstormend talent Dmitry Ablogin op fortepiano. U hoort symfonie no. 25 van een net niet volwassen Mozart – hij was 17 toen hij het schreef in 1773. Daarnaast het pianoconcert in Es-groot uit 1784 en het 27ste pianoconcert uit het jaar van zijn dood. Een dwarsdoorsnede uit de tweede helft van het leven van dit te jong gestorven muzikale genie.
En die tijd is niet alleen interessant vanwege Mozarts leven. Een enorm roerige periode daalde over Europa neer in de laatste decennia van de 18de eeuw. De Franse en Industriële revolutie en afschaffing van slavenhandel (om maar een paar grote gebeurtenissen te noemen), en dat allemaal onder het gezag van ‘verlicht vorst’ en Mozart supporter Jozef II, keizer van het Heilige Roomse rijk en heerser van de Habsburgse monarchie.
En in deze periode -de laatste jaren van de Verlichting in Europa; de val van de oude vorstendommen; de bakermat van onze moderne tijd- schreef Mozart zijn beste en mooiste werken. En dat allemaal in een smeltkroes van revoluties en opstanden, wat verrassend veel weg heeft van onze eigen tijd.
Blokfluit: Lucie Horsch
J. S. Bach BWV 1053, Concerto nr. 2 in E-groot (arr. Frans Brüggen)
A. Vivaldi RV 443, Flautino concerto in C-groot
A. Vivaldi Aria: ‘Sovente il sole’, from ‘Andromeda liberata’, RV 117
A. Vivaldi Concerto in a-klein uit L’Estro Armonico RV 522 Op. 3 nr. 8
R. Namavar Nieuw werk, geïnspireerd op Vivaldi
J. S. Bach BWV 104, Concerto in a-klein (arr. Lucie Horsch)
Het Orkest van de achttiende eeuw slaat de handen opnieuw ineen met Blokfluittist en zangeres Lucie Horsch. Een bijzonder programma over blokfluit en stem met werken van J.S. Bach, Antonio Vivaldi en een gloednieuw werk van Reza Namavar. Oude muziek op een nieuwe manier; nieuwe muziek geïnspireerd op oude meesters.
Bach schreef geen solowerken voor blokfluit, en toch opent en sluit de avond met een concerto van de Duitse grootmeester. De opening werd gearrangeerd door stichter van het Orkest van de achttiende eeuw Frans Brüggen; het sluitstuk arrangeerde Lucie Horsch zelf voor haar instrument. Zo klonk Bach als hij wel voor blokfluit had gecomponeerd!
De Latijnse naam voor blokfluit ‘ricordare la voce’, betekent letterlijk ‘het herinneren van de stem’. Lucie neemt de proef op de som. Ze arrangeert Bachs concert in a-klein voor blokfluit en brengt de aria ‘Stirb in mir, Welt’ terug naar de vocale roots.
Speciaal voor dit programma schrijft componist Reza Namavar een nieuwe werk geïnspireerd op Vivaldi’s dubbelconcert in a-klein. Het dubbel vioolconcert wordt een viool blokfluitconcert.