Olga danst over de toetsen, zelfverzekerd opgaand in de overweldigende schoonheid van het orkest, langduring trillend als een uitgelaten lijster. […] De manier waarop Baigent het orkest machtig meesleept is wonderbaar
-Leidsch Dagblad
Speciaal voor het AVROTROS vrijdagavondconcert brengt het Orkest van de Achttiende Eeuw een op en top romantisch programma. Beethoven wordt in dit concert geflankeerd door twee vrouwelijke componisten: Clara Schumann en Emilie Mayer. En niemand minder dan Olga Pashchenko neemt de solo-pianopartijen voor haar rekening. Pashchenko speelt voor dit programma op haar eigen instrument.
Hoewel Clara Schumann in Nederland vrij bekend is, doet Emilie Mayer bij veel concertbezoekers niet direct een belletje rinkelen. In de Duitssprekende landen wordt zij echter gezien als de vrouwelijke Beethoven. Zij begon laat in haar leven met componeren, maar schreef een indrukwekkende acht symfonieën, een opera en vele liederen en kamermuziek. De onbekende ouverture die het Orkest van de Achttiende Eeuw vanavond speelt is een wervelwind van hoogte- en dieptepunten en lijkt bijna als ode aan Beethoven te zijn bedoeld.
L. van Beethoven Coriolan Ouverture Op. 62
C. Schumann Pianoconcert in a klein Op. 7
E. Mayer Ouverture nr. 2 in D-groot
L. van Beethoven Symfonie nr. 4, Op. 604
Piano: Olga Pashchenko
Dirigent: Bertie Baigent